West-Vlaamse Open Monumenten krijgen het Q-Label

Kwaliteitsvolle monumenten en attracties beloond
Voor de eerste keer krijgen twintig West-Vlaamse musea en attracties het Q-label van het Provinciebedrijf Westtoer. Deze musea en attracties doorliepen het afgelopen jaar het kwaliteitstraject succesvol. Zij staan nu klaar om hun bezoekers nog beter te ontvangen.
Twintig musea en attracties
Na een positieve evaluatie besliste de jury om het Q-label toe te kennen aan twintig musea en attracties, verspreid over de vier West-Vlaamse toeristische regio’s (het Brugse Ommeland, de Kust, de Leiestreek, de Westhoek). Enkele partners uit het Netwerk Open Monumenten en Kasteel Beauvoorde, een site van Herita, mochten het Q-label met trots in ontvangst nemen!

Open Monumenten met het Q-label
- Abdijmuseum Ten Duinen in Koksijde
- Bakkerijmuseum in Veurne
- Eperon d’Or in Izegem
- Fransmansmuseum in Koekelare
- Historium in Brugge
- Kasteel Beauvoorde in Veurne
- Käthe Kollwitz museum in Koekelare
- Memorial Museum Passchendaele 1917 in Zonnebeke
- Museum aan de IJzer in Diksmuide
- Navigo Nationaal Visserijmuseum in Koksijde
- Uilenspiegelmuseum in Damme
- Westfront Nieuwpoort

Ook deze bijzondere plekken staan in de kijker
- Volkskundemuseum (Musea Brugge)
- Zwin Natuur Park in Knokke-Heist
- Sint-Janshospitaal (Musea Brugge)
- Groeningemuseum (Musea Brugge)
- For Freedom Museum in Knokke-Heist
- Belfort (Musea Brugge)
- Bezoekerscentrum Jules Destrooper in Lo-Reninge
- Hooge Crater Museum in Ieper

Bezoekers op de eerste plaats
Het Q-traject stelt de beleving van de bezoeker centraal. Tijdens een opleidingstraject kregen de deelnemende musea en attracties inzicht in de aspecten die een impact hebben op de beleving van bezoekers. Naast het leren en het uitwisselen van ervaringen met collega’s, bood een coach begeleiding op maat, ter plaatse in het museum.
De klantenreis werd volledig in kaart gebracht en de verbeteracties voor de komende drie jaar werden samen bepaald. De opleiding is niet enkel gericht op de leidinggevenden maar ook op de medewerkers die in contact komen met de bezoeker. Op die manier ontdekt iedereen hoe een bijdrage te leveren aan een betere bezoekersbeleving.