Menu

Veelgestelde vragen

Over het lidmaatschap

Hoe maak ik me lid van Open Monumenten?

Ga naar www.openmonumenten.be/wordlid, vul je gegevens in en klik onderaan op  'bevestig bijdrage'. Hierna kan je veilig online betalen.  Je ontvangt een bevestigingsmail na je registratie met je unieke inloggegevens. Na ontvangst van betaling, krijg je het welkomstcadeau en je nieuwe lidkaart thuis geleverd.
 

Online betalen lukt niet, wat doe ik?

Als je niet online kan betalen of de betaling is niet gelukt, kan je ook via overschrijving betalen. 

Stuur onderstaande gegevens naar ledenadministratie@openmonumenten.be 

  • Voornaam en naam
  • Adres
  • E-mail
  • Rijksregisternummer
  • Telefoonnummer

Overschrijving Lidmaatschap 25 EUR

BE 94426317436114

BIC: KREDBEBB

Herita vzw

Oude Beurs 27

2000 Antwerpen

Vermelding: Lidmaatschap

(We vragen je rijksregisternummer om je account te kunnen koppelen aan UiTPAS aangezien je Open Monumentenkaart meteen ook een UiTPAS is. Deze gegevens worden enkel en alleen hiervoor gebruikt. Je gegevens worden enkel en alleen bewaard in het kader van je lidmaatschap, in overeenstemming met de Europese wetgeving rond de bescherming van persoonlijke gegevens (GDPR))

Kan ik een lidmaatschap cadeau geven?

Wil jij iemand een jaar vol beleving  schenken? Dat kan heel snel een eenvoudig.! Ga naar  www.openmonumenten.be/cadeau en koop een waardebon aan.

Is het lidmaatschap individueel of is dit voor meerdere gezinsleden geldig? 

Een lidkaart is strikt persoonlijk en staat enkel op jouw naam. Je gezinsleden kunnen meegenieten van het welkomstgeschenk, de tips en de voordelen waarvoor je de punten kan ruilen bij onze partners. Bovendien bieden de meeste monumenten in Vlaanderen nu al korting voor kinderen, studenten of senioren.

Waarom moet ik inloggen op de website?

Enkel leden kunnen via de website tickets kopen voor exclusieve bezoeken. Daarom moet je eerst inloggen op de website met je gebruikersnaam of e-mailadres en je wachtwoord. 

Ook als je je lidmaatschap wilt verlengen, log je eerst in. Zo staan al je gegevens al ingevuld en hoef je enkel je bijdrage te bevestigen.

Mag ik als betalend lid iemand, die geen lid is, mee uitnodigen voor een ledenactiviteit?

Dat varieert. Er zijn ledenactiviteiten waarbij je een extra ticket kan kopen, ook voor iemand die geen lid is. Sommige exclusieve bezoeken hebben een beperkte capaciteit waardoor enkel leden een ticket kunnen boeken.

Waar kan ik punten sparen en ruilen met mijn Open Monumentenkaart?

Je kan punten sparen en ruilen bij meer dan veertig Open Monumenten uit ons aanbod. Je kan ze hier bekijken. Maar je lidkaart van Open Monumenten is OOK een UiTPAS. Hiermee kan je in meer dan 35 gemeentes en in in totaal bij meer dan 2000 vrijetijdsorganisaties over heel Vlaanderen punten sparen en omruilen voor interessante voordelen.

Waar en hoe kan ik mijn bon omruilen?

Op je Open Monumentenkaart staat een digitale waardebon. Je kan je bon ruilen voor 1x gratis toegang bij één van de monumenten  uit onze selectie  (kies een monument uit ons aanbod.) Geef je Open Monumentenkaart aan de onthaalmedewerker en hij of zij zal je bon verzilveren.

Is Open Monumenten onderdeel van Herita?

Open Monumenten is inderdaad een onderdeel van Herita vzw. Open Monumenten is de naam van onze ledenvereniging én de motor achter het grootste erfgoedfeest in Vlaanderen: Open Monumentendag. Herita vzw is de national trust van Vlaanderen die 3 kerntaken heeft:

  • Het restaureren, beheren en openstellen van historische sites
  • Het ondersteunen van erfgoedzorgers
  • Jong en oud fan maken van erfgoed

Kan ik me als Nederlander aansluiten bij Open Monumenten?

Ja dat kan, maar helaas nog niet via de website. Stuur een mailtje naar ledenadministratie@openmonumenten.be en je krijgt van ons alle informatie om je lidmaatschap te activeren.
 

 

 

Over de lidkaart

Hoelang is mijn lidkaart geldig?

Je lidmaatschap is één kalenderjaar geldig.  
 

Ik ben mijn lidkaart kwijt. Wat nu?

Laat het ons weten en we sturen je een nieuwe lidkaart. Voor de administratieve opvolging vragen we € 5.  Je kan ons bereiken via ledenadministratie@openmonumenten.be
 

Krijg ik elk jaar een nieuwe lidkaart?

Nee, je lidkaart is een duurzame lidkaart die vele jaren meekan. Op de voorkant van de kaart is plek voorzien voor stickertjes. Verleng jij je lidmaatschap, dan behoud je je kaart en sturen we je een stickertje voor het nieuwe jaar. Kleef het op je lidkaart en je bent in orde.

Andere vragen

Ik ben verhuisd. Hoe geef ik mijn nieuwe adres door?

Dat kan heel eenvoudig op onze website.  Als lid kan je met je gebruikersnaam en paswoord inloggen op de website.  Ga naar je account. Daar kan je je gegevens onmiddellijk aanpassen. 
 

 

Heb je nog een andere vraag?

Stuur een mailtje naar ledenadministratie@openmonumenten.be