Menu

Veelgestelde vragen

Over het lidmaatschap

1. Hoe maak ik me lid van Open Monumenten?

Individueel lidmaatschap

Ga naar www.openmonumenten.be/wordlid, vul je gegevens in en klik onderaan op  'bevestig bijdrage'. Hierna kan je veilig online betalen.  Je ontvangt een bevestigingsmail na je registratie met je unieke inloggegevens. Na ontvangst van betaling, krijg je het welkomstcadeau en je nieuwe lidkaart thuis geleverd.
 

Gezinslidmaatschap

Ga naar www.openmonumenten.be/gezinslidmaatschap, vul je gegevens en die van je gezinslid(-leden) in en klik onderaan op  'bevestig bijdrage'. Hierna kan je veilig online betalen.  Je ontvangt een bevestigingsmail na je registratie met je unieke inloggegevens. Na ontvangst van betaling, krijg je het welkomstcadeau en je nieuwe lidkaarten thuis geleverd.

2. Online betalen lukt niet, wat doe ik?

Individueel lidmaatschap

Als je niet online kan betalen of de betaling is niet gelukt, kan je ook via overschrijving betalen.  Stuur onderstaande gegevens naar ledenadministratie@openmonumenten.be 

  • Voornaam en naam
  • Adres
  • E-mail
  • Rijksregisternummer
  • Telefoonnummer (optioneel)

Overschrijving Lidmaatschap 25 EUR

  • BE94 4263 1743 6114
  • BIC: KREDBEBB 
  • Herita vzw 
  • Oude Beurs 27 
  • 2000 Antwerpen 
  • Vermelding: Lidmaatschap 

Gezinslidmaatschap

Wil je jezelf en meteen je gezinsleden lid maken via overschrijving? Betaal dan 25 EUR + 15 EUR per extra persoon via bovenstaande overschrijvingsgegevens. met vermelding: gezinslidmaatschap.  Mail zeker ook de bovenstaande gegevens van jezelf en al je gezinsleden naar ledenadministratie@openmonumenten.be 

3. Kan ik een lidmaatschap cadeau geven?

Wil jij iemand een jaar vol beleving  schenken? Dat kan heel snel een eenvoudig.! Ga naar  www.openmonumenten.be/cadeau en koop een waardebon aan die jij kan schenken.

4. Waarom moet ik inloggen op de website?

Enkel leden kunnen via de website tickets kopen voor exclusieve bezoeken. Daarom moet je eerst inloggen op de website met je gebruikersnaam of e-mailadres en je wachtwoord. 

Ook als je je lidmaatschap wilt verlengen, log je eerst in. Zo staan al je gegevens al handig ingevuld en hoef je enkel je bijdrage te bevestigen.

5. Mag ik als betalend lid iemand, die geen lid is, mee uitnodigen voor een ledenactiviteit?

Dat varieert. Er zijn ledenactiviteiten waarbij je een extra ticket kan kopen, ook voor iemand die geen lid is. Maar de meeste exclusieve bezoeken hebben een beperkte capaciteit waardoor enkel leden een ticket kunnen boeken. 

6. Waar en hoe kan ik mijn bon omruilen?

Op je Open Monumentenkaart staat een digitale waardebon. Je kan je bon ruilen voor 1x gratis toegang bij één van de monumenten uit onze selectie  (kies een monument uit ons aanbod.) Geef je Open Monumentenkaart aan de onthaalmedewerker en hij of zij zal je bon verzilveren.

7. Waar kan ik punten sparen en ruilen met mijn Open Monumentenkaart?

Je kan punten sparen en ruilen bij meer dan veertig Open Monumenten uit ons aanbod. Je kan ze hier bekijken. Maar je lidkaart van Open Monumenten is OOK een UiTPAS. Hiermee kan je in meer dan 35 gemeentes en in in totaal bij meer dan 2000 vrijetijdsorganisaties over heel Vlaanderen punten sparen en omruilen voor interessante voordelen.

8. Is Open Monumenten onderdeel van Herita?

Open Monumenten is inderdaad een initiatief van Herita vzw. Herita is de national trust van Vlaanderen die 3 kerntaken heeft:

  • Het restaureren, beheren en openstellen van historische sites
  • Het ondersteunen van erfgoedzorgers
  • Jong en oud fan maken van erfgoed (via Open Monumenten, Open Monumentendag en onze sites)

 

Over de lidkaart

1. Ik ben mijn lidkaart kwijt. Wat nu?

Laat het ons weten en we sturen je een nieuwe lidkaart. Voor de administratieve opvolging vragen we € 5.  Je kan ons bereiken via ledenadministratie@openmonumenten.be
 

2. Krijg ik elk jaar een nieuwe lidkaart?

Nee, je lidkaart is een duurzame lidkaart die vele jaren meekan. Op de voorkant van de kaart is plek voorzien voor stickertjes. Verleng jij je lidmaatschap, dan behoud je je kaart en sturen we je een stickertje voor het nieuwe jaar. Kleef het op je lidkaart en je bent in orde.

Andere vragen

Ik ben verhuisd. Hoe geef ik mijn nieuwe adres door?

Dat kan heel eenvoudig op onze website.  Als lid kan je met je gebruikersnaam en paswoord inloggen op de website.  Ga naar je account. Daar kan je je gegevens onmiddellijk aanpassen. 
 

 

Heb je nog een andere vraag?

Stuur een mailtje naar ledenadministratie@openmonumenten.be