Menu

Veelgestelde vragen

Over het lidmaatschap

Hoe maak ik me lid van Open Monumenten?

Ga naar www.openmonumenten.be/wordlid, vul je gegevens in en klik onderaan op  'bevestig'. Hierna kan je veilig online betalen.  Je ontvangt een bevestigingsmail na je registratie met je unieke inloggegevens. Na ontvangst van betaling, krijg je het welkomstcadeau en je nieuwe lidkaart thuis geleverd.
 

Waar kan ik punten sparen en ruilen met mijn Open Monumentenlidkaart?

Je kan punten sparen en ruilen bij meer dan veertig Open Monumenten uit ons aanbod. Je kan ze hier bekijken. Maar je lidkaart van Open Monumenten is OOK een UiTPAS. Hiermee kan je in meer dan 35 gemeentes en in in totaal bij meer dan 2000 vrijetijdsorganisaties over heel Vlaanderen punten sparen en omruilen voor interessante voordelen.
 

Waar kan ik mijn blanco bon omruilen?

Je kan je bon ruilen voor 1x gratis toegang bij een selectie aan monumenten: kies een monument uit ons aanbod.
 

Is Open Monumenten onderdeel van Herita?

Open Monumenten is inderdaad een onderdeel van Herita vzw. Open Monumenten is de naam van onze ledenvereniging én de motor achter het grootste erfgoedfeest in Vlaanderen: Open Monumentendag. Herita vzw is daarnaast de brugorganisatie die alle mensen en organisaties actief in de sector onroerend erfgoed samenbrengt. Zo zorgen we voor stevige netwerken en kennisdeling. Nog een belangrijk onderdeel van de werking van Herita is de ontwikkeling, het restaureren, beheren en openstellen van een aantal belangrijke historische sites. Ontdek ze hier.
 

Is het lidmaatschap individueel of is dit voor het hele gezin geldig? 

Een lidkaart is strikt persoonlijk en staat enkel op jouw naam. Uiteraard kunnen je gezinsleden mee genieten van het welkomstgeschenk, de nieuwsbrieven en de voordelen waarvoor je de punten kan ruilen bij onze partners.

Bovendien bieden de meeste monumenten in Vlaanderen vaak al korting voor kinderen, studenten of senioren.

Over de lidkaart

Hoelang is mijn lidkaart geldig?

Je lidmaatschap is één kalenderjaar geldig.  Maak jij je nog lid in 2018, dan ben je meteen lid tot eind december 2019.
 

Ik ben mijn lidkaart kwijt. Wat nu?

Laat het ons weten en we sturen je een nieuwe lidkaart. Voor de administratieve opvolging vragen we € 5.  Je kan ons bereiken via ledenadministratie@openmonumenten.be
 

Krijg ik elke jaar een nieuwe lidkaart?

Nee, je lidkaart is een duurzame lidkaart die vele jaren meekan. Op de voorkant van de kaart is plek voorzien voor stickertjes. Verleng jij je lidmaatschap, dan behoud je je kaart en sturen we je een stickertje voor het nieuwe jaar. Kleef het op je lidkaart en je bent in orde.

Andere vragen

Ik kan niet online betalen, wat doe ik?

We sturen je een ledenfolder op. Daarin zit een overschrijvingsformulier en een gegevenskaartje. Schrijf het bedrag over bij je bank én stuur het ingevulde kaartje naar ons. Als je het kaartje  uitknipt volgens de stippellijn, dan hoef je dit niet te frankeren.
 

Ik ben verhuisd. Hoe geef ik mijn nieuwe adres door?

Dat kan heel eenvoudig op onze website.  Als lid kan je met je gebruikersnaam en paswoord inloggen op de website.  Ga naar je account. Daar kan je je gegevens onmiddellijk aanpassen. 
 

Ik ben momenteel gratis Herita-lid. Blijven mijn huidige voordelen gelden?

We voorzien een overgangsperiode tot en met 31 december 2018. In die periode blijven de voordelen van  het gratis Herita-lidmaatschap gelden. Vanaf 1 januari  2019  gelden de voordelen van Open Monumenten enkel voor betalende leden. Word je geen betalend lid, dan blijven we je koesteren als sympathisant met een hart voor erfgoed. Dankzij onze nieuwsbrief blijf je als eerste op de hoogte van de leukste uitstappen en activiteiten.

Heb je nog een andere vraag?

Stuur een mailtje naar ledenadministratie@openmonumenten.be